Hur svårt kan det vara???

I december får vi studenter ca 5500 kronor vi ska leva på ända till på slutet av Januari! Så från den 21 dec till 25 januari så ska vi betala allt vårt leverne med en hyra på 3500 för dem 5500 kronor. Det ger en 2000 kronor att leva på! Sen får jag bostads bidrag 1000, då har jag alltså 3000 kronor. Sen ska man ju få pengar den 25! NEJ!! Inte om man är student för då måste man vänta på att ens lärare ska lämna in en studieförsäkran och sen tar det tvåbankdagar efter det. Så jag ringde precis CSN och där var det ingen som lämnat in ngn studieförsäkran! Så jäkla pissigt!! Så hyran ska vara betald snart och mat har man knappt hemma. Blir så förbannad, knäppa lärare som inte orkar lämna göra sina plikter för sina elevers skull! Vi kommer alla dö av hunger och få bo på gatan och då kan vi ju inte komma på deras föreläsningar för vi är ju döda! Suck...!!!

Slipper oroa mig över detta iallafall...http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1694902.ab
Eller om det händer mig så haha, ännu mer tragiskt!


Kommentarer
Postat av: Teza

Men studieförsäkran ska väl du lämna in? Jag har fått mina pengar.

2008-01-24 @ 19:02:19
Postat av: yajyaj

Har fått mina för länge länge sen!! Lämna in studieförsäkran själv och via nätet.. jävla nolla!

2008-01-24 @ 19:47:19
Postat av: Anonym

vafor detta beroende av bidrag. skaffa ett helg jobb sa har du lite extra nar det blir tunt.

2008-01-24 @ 19:54:25
Postat av: Achem

Snälla, sluta gnälla. Det blir bara patetiskt. Att du har gjort ett val att studera, och därmed har du accepterat att du får lite studielån. Skaffa dig ett jobb på helger och kvällar om du nu är så fattig. Svårare än så är det inte.

2008-01-24 @ 21:42:41
Postat av: Anonym

3000 kr är inte så svårt att leva på såvida man inte är åt helvete oekonomisk.
Dessutom håller jag med Achem. Jobba en eller två kvällar i veckan ifall du verkligen behöver en eller två tusenlappar extra.

2008-01-24 @ 23:48:58
Postat av: Ringan

Nu är det så för er som gnäller på Frida här. Jag är själv studerande. 5500 för december är tok för lite med tanke på att vi ska ha kurslitteratur redo när vi har våran kursstart. Och där ryker en del pengar. 3500 är vad jag antar är hyran för själva lägenheten. Vore konstigt om det fanns lägenheter för lägre hyra i Kalmar. Sedan tillkommer antagligen andra räkningar. Ekonomin går inte ihopa när man ska leva på 3000 under December och långt in på Januari månad. Jag snålade som fan med min ekonomi, bodde hemma hos mina föräldrar under julen, men det hjälper inte. jag hade över 4500 i hyra och räkningar att betala, sedan nu kurslitteratur. Lärarna ska lämna in deras studieförsäkran för elever samma dag som de har bockat för att eleverna ska plugga kursen. Thats it...nu sitter vi och gnager våra fingrar och hoppas pengarna ska komma i tid för att kunna betala våra nya räknignar, pendelkort, mer kurslitteratur. Sedan ibland har man inte tid till att arbeta och inte ork heller för den delen. Alldeles för många studenter går i väggen innan de ens har kommit ut i arbetslivet. Just för den anledningen att de pluggar, måste jobba och det är sjukt höga krav på många kurser. Så innan ni gnäller på en student, som redan mår dåligt, tänk efter. Tack för mig

2008-01-25 @ 00:54:58
Postat av: manic

"inte tid till att arbeta och inte ork heller för den delen."
Buhu då ringan! Det finns ju folk här i världen som måste gå två mil till skolan eller bara för att få vatten! Trött!? Okej, visst, i huvudet är du säkert trött men kroppen orkar nog. Skaffa er att jobb där ni får arbeta med kroppen då, bara bra för er. Det finns jävligt många människor här ute i verkligheten som lever på mindre och sliter mer för det än ni, studerande, snacka om skyddad verkstad..

2008-01-25 @ 09:16:14
Postat av: Helena

Men vad är det här!? Vad gnäller ni på Frida för när det är högskolan som gör fel?? Vi studenter väljer att spendera flera år av våra liv med att studera på lånade pengar, pengar som vi ska betala tillbaka senare. Därför har vi väl också rätt att få våra pengar i tid!?

2008-01-25 @ 16:21:28
Postat av: Frida (bloggens ägare)

Till Manic!!
Vi vet att det finns människor i världen som har det så mycket svårare än oss. Vi är inte dumma!
Jag vill bara att du ska förstå att idag har jag gått från 9 till 16. huvudet är helt slut och jag lovar dig att du skulle inte heller jobba med kroppsarbete med ett huvud som funkar! Till på måndag ska det läsas en bok. Och som tur kommer inte pojkvännen, så man faktiskt hinner läsa.

Men precis som Helena skriver här så är det pengar vi lånar som vi inte får. Vi har väll precis som alla som jobbar rätt att få pengarna i tid? Den 25... Det är det detta handlar om, inte hur mycket pengar vi får! Utan att vi lever på budget och lever då efter den. Sen när man inte får pengar när man planerat så skiter allt sig! Mängden är inte det viktiga som sagt! Visst sen tycker jag att vi får för lite pengar. Men det har jag vant mig vid. Ändå varit student i snart tre år!!

Nu ska jag försöka hinna äta också innan mina andra studentkoriosa uppgifter börjar.

2008-01-25 @ 16:36:21
Postat av: Anonym

"'inte tid till att arbeta och inte ork heller för den delen.'
Buhu då ringan! Det finns ju folk här i världen som måste gå två mil till skolan eller bara för att få vatten! Trött!? Okej, visst, i huvudet är du säkert trött men kroppen orkar nog. Skaffa er att jobb där ni får arbeta med kroppen då, bara bra för er. Det finns jävligt många människor här ute i verkligheten som lever på mindre och sliter mer för det än ni, studerande, snacka om skyddad verkstad.."

Jag förstår varför du kallar dig för "Maniac"...hur kan du överhuvdtaget tänka ens tanken på att jämföra oss med folk som har det ännu svårare i andra delar av världen?! Vad är det för jävla fel på människor som använder dessa stackars människor för att få in sin poäng på att vi studenter har det bättre? Jovisst klart som fan att vi har det bättre. Men det är inte det som är poängen med att vi inte får våra studiemedel i tid. Dessa studiemedel ska vi sedan betala tillbaka. Om du skulle vara egen företagare och skulle anställa en person som har haft högskole utbildning och sedan upptäcker att personen i fråga är redan utbränd innan han eller hon börjat jobba? Grattis...du kan ju räkna ut hur kostnaderna för sjukskrivningar i samhället skulle bli. Min Syrra brände ut sig innan hon ens tagit examen.. Hur tror du det är för henne och för oss andra familjemedlemmar? Det är inte roligt kan jag säga dig. Så jobba under tiden man utbildar sig är inte något man ska ta för givet. Det kan vara bra för ekonomin ja...men för utbildningen och för sin psykiska och fysiska hälsa är inte alltid bra. för min del går jag in som lärarvikarie när jag har lediga dagar. Det ger mig några hundra kronor i månaden, och det tär inte på mig själv och utbildningen. Men alla har inte sådana arbeten sidan om skolan.


Så snälla använd inte fattiga människor runt världen för att sätta din poäng i detta ämne, det hör inte hemma i diskussionen, plus att det är jävligt patetiskt. Se istället till att börja hjälpa dessa människor från att slippa diktaturer, barnarbete. Donera pengar, anslut dig till utlandtjänst eller volentär. Iaf när jag är färdig utbildad och har råd med det, så ska jag börja donera till hjälporganisationer.

2008-01-25 @ 16:53:13
Postat av: Ringan

Det var jag Ringan som postade förra kommentaren om ni nu undrar vem det var.

2008-01-25 @ 18:42:27
Postat av: Mirja

Håller helt med dig Frida.
Och hur kan man ens jämföra med andra som har det kasst i världen? De finns faktiskt de som studerar för att hjälpa just de som har det fattigt och eländigt.
Det är inte lätt att vara student och ta massa lån... man har alldeles för lite pengar, ja faktiskt varje månad. Och den där tiden i december-januari är hemskt jobbig. Det vet till och med jag som bara studerat på gymnasienivå. Mår man skit psykiskt är det inte lätt att hänga med i skolan överhuvudtaget, och för det ska man betala dyra pengar. Jävla CSN säjer jag bara!

2008-01-26 @ 22:57:53
URL: http://meamea.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0